Терапевтичні казки
ТЕРАПЕВТИЧНА
КАЗКА ДЛЯ МАЙБУТНІХ ПЕРШОКЛАСНИКІв
Кошеня Максик
Жило-було на світі кошеня Максик. Ви
скажете, що так не буває, що кошенят називають Васька або Мурчик, але наше
кошеня звали саме Максик. І було воно звичайнісіньким кошеням: любило гратися,
бігати, дивитися мультики і не любило лягати спати, прибирати іграшки і доїдати
суп до кінця. Як і всі діти, воно поступово зростало, розумнішало і виросло
таким розумним, що захотілося йому багато чого довідатися. Дізнатися, чому дме
вітер, дізнатися, як працює телефон, дізнатися, чому зірки не гаснуть і куди
сонечко спати лягає. І тоді вирішив Максик піти зі свого теплого затишного
будинку, щоб бродити по білому світу і шукати Знання.
Довго чи недовго
блукало кошеня полями, лісами, але дійшло воно до хатинки на курячих ніжках. І
зустріла його там бабуся – чи то Яга, а чи то не Яга. Та це й не дуже важливо.
Важливим є те, що вона його не з’їла, а вказала йому дорогу до Знання, та ще й
про труднощі цього шляху попередила. І ось що йому розповіла.
– Початок цієї
дороги гладкий, рівний і святковий. Квіти, подарунки уздовж неї покладені.
Вступаєш на неї і радієш, що весь шлях до Знання можна легко, весело, швидко
пробігти. Але не знаєш, що скоро почнуться скелясті і льодові гори, на
які дертися щосили доведеться. Гір тих багато, але є серед них три
найголовніші, найкрутіші.
І дійсно, дуже важко по ній
підніматися, і хочеться все кинути. Так само важко, як важко літери писати або
ж читати вчитися. І здається, що ніколи нічого не вийде. Але ти пам’ятай
мою підказку: «Якщо важко – будь сміливішим і старайся сильніше», пошепки її
промовляй і тоді здолаєш ти цю гору, навчишся справлятися з труднощами і
підійдеш до другої гори.
Вона
називається «Нудно». І начебто легко по ній підніматися, але так
само нудно, як, наприклад, літери у рядку акуратно писати. І так хочеться
схопитися з місця, побігти, погратися з ким-небудь, так хочеться все кинути,
але ти не кидай, а вивчи мою підказку: «Роботу ти закінчи мерщій, щоб з нудьгою
впоратися швидше».
І тоді навчишся ти
справлятися з нудьгою і підійдеш до третьої, найкрутішої гори. Дуже важко по
ній підніматися і боляче падати. Називається вона «Невдача».
Начебто все виходить, але помилки на шляху постійно закрадаються, і невірні
стежки самі вибираються.
І все навколо, навіть вітри, сварять
тебе за помилки. А сонце так сердиться, що погрожує зайти за хмару. А дерева
навколо стежки ніби «двійки» шикуються і шепочуть: «Заслужив ти за помилки
твої». Але ти завчи мою підказку: «Коли помилка трапиться, буду я на ній
вчитися, буду я на ній вчитися, не засмучуватися». І тоді подолаєш ти і цю гору
і станеш Вченим Котом, вченим котом-відмінником.
Подякувало Кошеня
добрій бабусі і впевнено пішло дорогою до Знання і Мудрості. Знало воно
тепер, що шлях його чекає довгий і не завжди легкий. Але воно обов’язково
пройде його до кінця і допоможе іншим кошенятам, мишенятам, слоненятам і всім
дітям, яких зустріне на шляху. І будуть тоді його називати не кошеням,
а Котом, який багато знає. І буде йому жити тоді радісно і цікаво, тому що дуже
цікаво багато знати і дуже радісно знати, як допомагати людям.
Запитання для
обговорення після прочитання казки:
1.
Навіщо кошеняті знадобилося Знання?
2.
Перерахуйте гори, про які розповідала
Яга. В чому сенс кожної з них?
3.
Тобі доводилося з ними зустрічатися?
4.
Перерахуйте всі підказки. Що значить
кожна з них? Як їх можна використовувати в житті?
5.
Як ти думаєш, що далі сталося з
кошеням?
6. Чи згоден ти
з тим, що цікаво і радісно багато знати? Якщо так, то чому?
ТОЛЯ І
АЙПАД. ТЕРАПЕВТИЧНА КАЗОЧКА ДЛЯ ЛЮБИТЕЛІВ КОМП’ЮТЕРІВ ТА ІНШИХ ГАДЖЕТІВ
Толі на Новий рік
Дід Мороз під ялинку поклав чудовий айпад. Збулася Толина мрія! А то у всіх
діток в дитячому садку є айпад, а у Толі немає. Тепер і у Толі з’явився айпад. Толя
цілий день ходив щасливий і сіяв, як нова монета. Він ні на хвилину не
розлучався зі своїм айпадом і цілував його в екран:
— Ах ти мій хороший! Я так давно
хотів тебе!
Толя носив айпад з
собою всюди. І їв з айпадом, і спав з айпадом. Тільки гуляти не ходив з ним, і
в дитячий садок з собою не носив. Решту часу Толя присвячував тільки
айпаду. Навіть про іграшки свої забув, в які раніше так захоплено грав,
і про книжки, які йому на ніч читали мама з татом. Адже в айпаді було
так багато всього цікавого, що відірватися складно!
Прокинеться вранці Толя, ще навіть не
вмиється і не поснідає, а вже в айпад грає. Якщо мама забирає айпад у Толі, щоб
він одягнувся, умився, поснідав, то Толя вередує і сердиться на маму. А часу
вранці немає грати в айпад, дорослі поспішають на роботу, а у дітей своя
служба — вони ходять в дитячий садок.
Нарешті, Толя зі сльозами на очах
збереться в дитячий садок і скаже на прощання айпаду: “Я буду весь день
згадувати про тебе, мій любий айпадік”. Зітхне і відправиться в
дитячий садок. Немає нічого кращого за айпад для Толі у всьому білому
світі.
У дитячому садку хлопчик весь день
мріє про Айпад і навіть не грається з дітьми. Він сумує за ним, як сумують за
тим, кого сильно любиш: за мамою, за татом або за домашнім улюбленцем. Так і ходить
Толя з кутка в куток. Нічого його не цікавить, крім улюбленого айпадіка. І ось
одного разу в тиху годину, коли всі дітки спали, Толя підслухав розмову двох
хлопчиків, які теж, як і Толя, не спали сьогодні. Вони тихо перешіптувалися і
хвалилися своїми модними айпадами. Толине ліжечко стояло поруч, і Толя
підслухав всю їхню розмову.
— У мене найкрутіший айпад в нашому
дитячому садку. Такого більше ні у кого немає, говорив Костик.
Стасик відповідав йому:
— У мене теж
хороший айпад. Але батьки мені дозволяють грати на ньому зовсім
небагато. Інакше у мене очі починають сльозитися і я погано бачу. Нещодавно
мене мама водила до окуліста. Це лікар такий, який лікує очі. Окуліст закапав
мені в очі ліки і сказав, що мій зір падає. А я так хочу добре бачити…
Костя здивувався і запитав у Стасика:
— А до чого тут айпад і твої очі?
Стасик відповів:
— Якщо довго грати в Айпад, то з
часом зір стає поганим, і очі перестають добре бачити. Так лікар мені сказав. А
він вже точно знає! Я не хочу осліпнути. Адже я ще такий молодий! У мене очі
кожного разу болять, якщо я довго пограю в айпад. І я потім плачу від болю.
— А чому айпад руйнує зір? Я не хочу
носити окуляри і закапувати в очі краплі, — продовжував ставити запитання
Костя.
Стасик охоче йому відповідав:
— Тому що очі під
час гри на айпаді сильно напружуються і їм обов’язково потрібно давати
відпочити і зайняти свій час чимось іншим. Наприклад, помалювати, поліпити,
погратися конструктором, пограти в інші ігри. Моя мама розповідала, що коли
вони з татом були ще маленькими, у них не було ніяких айпадів. І, незважаючи на
це, вони дуже весело проводили свій час. Ось запитай у своїх батьків, у
що вони грались!
Стасик був розумненьким хлопчиком і
багато знав. Він вже навчився сам читати і мама з татом часто дарували йому
цікаві книжки. Стасик читав багато захоплюючих розповідей. Звичайно ж, він
любив ще й дивитися мультики, але тільки недовго. Стасик тепер беріг свої очі.
Тому що очі у нього одні і дані на все життя!
Костя уважно вислухав сусіда по ліжку
і сказав:
— А у мене теж вдома є багато
іграшок. Наприклад, машини. І я вмію будувати для них гаражі. Приходь до мене в
гості, пограємось! Побудуємо з тобою цілу автомобільну стоянку.
— Я з задоволенням! — Відповів
Стасик. — Тільки маму треба запитати.
Ось таку розмову підслухав Толя
сьогодні в тиху годину. Це спантеличило хлопчика. А ще йому дуже захотілося
разом погратися з хлопчиками в будівельників і побудувати велику автостоянку. У
Толі тато і мама будівельники. І він теж буде будівельником, коли виросте. Толя
більше не став прикидатися сплячим, повернувся до хлопчиків і запитав:
— А можна я з вами?
Хлопчики від несподіванки здригнулися
і поховалися під ковдри. Першим висунувся Стасик, за ним виліз і Костя.
— Ось ти даєш! А ми то думали, що
тільки вдвох не спимо і, щоб нікого не розбудити, говорили пошепки, — сказав
Костя. — Звичайно, можна, Толик! Ми давно хочемо з тобою погратися, а ти все
невеселий і сумний, стоїш збоку і ні з ким не граєшся. Приходь і ти сьогодні до
мене в гості! — Запросив Костя.
Толя зрадів і навіть зовсім забув про
свій улюблений айпад. Цього вечора в гостях Толя почув ще одну дивовижну
історію від Стасика, який розповів друзям про те, що в айпадах,
виявляється, живуть невидимі липучки. І якщо довго грати на айпаді, то
липучки-невидимки невидимо, але відчутно прилипають до очей і тому очі
сльозяться, а зір псується. Липучки люблять липнути до будь-яких частин тіла і
їх важко потім відклеїти. Вони люблять, коли айпад захоплює багато уваги у
людини, а людина не помічає, коли вони до нього непомітно прилипають. Вони, як
віруси грипу, люблять поживитися і забрати сили у людини. І тому великі
любителі планшетів або айпадів часто вередують, у них поганий настрій, вони
втомлюються, лінуються і сваряться з батьками, коли ті просять завершити
гру. Так липучки-невидимки згубно впливають на людину.
— І що ж тепер, зовсім не грати в
айпад? — Запитав засмучений Толя. Розумний Стасик знав відповідь і на це
питання.
— Ну чому ж! Хорошого по трошку, як
каже моя бабуся. Все повинно бути в міру. Пограв в айпад — пограй тепер
що-небудь інше. Ось ми цікаво сьогодні з вами час проводимо?!
— Тааааак, — хором відповіли Толя і
Костя. — Анітрохи не гірше, ніж гра на айпаді.
Але Толю хвилювало наступне питання:
Але Толю хвилювало наступне питання:
— А як же ті самі липучки, які
змушують весь час думати про айпад, їсти і спати з айпадом? І навіть в садку
немає від них ніякого спокою, всі думки тільки про Айпад. Як же не потрапити на
їх вудочку?
— Я знаю відповідь на твоє запитання,
— вигукнув Костя. — Я зараз тобі все поясню. Я зрозумів. Я здогадався! Справа в
тому, що невидимі айпадні віруси під назвою липучки липнуть до тебе лише в тому
випадку, якщо ти цікавишся тільки айпадом і приділяєш йому весь свій час і
увагу. Але ж можна зайнятися й іншими цікавими і корисними справами. Якщо ти не
знаходиш справи сам, то дорослі завжди можуть підказати і допомогти тобі з
вибором заняття. Адже в світі стільки всього цікавого! Не давай себе на поталу
айпадним вірусам, — розсміявся Костик.
— Ну а якщо грати в Айпад дозовано,
певну кількість часу в день, то що тоді? — Запитав Толя.
— Тоді ти будеш нецікавий липучкам і
вони не зможуть прилипнути і завоювати твою увагу, — відповів Костянтин.
— Все, мені тепер ясно! — Зрадів
Толя. Він знайшов відповіді на свої запитання і хлопчики дружно продовжили
грати в будівельників. Вони побудували відмінну автомобільну стоянку і
спорудили багато будівель і будинків з кубиків і підручного матеріалу.
Весь вечір діти
радісно грали в придуману ними гру! А коли прийшов час прощатися і розходитися
по домівках, то хлопчики домовилися, що завтра в дитячому садку пограють в нову
гру. Наприклад, в поліцейських, які будуть регулювати дорожній рух, або в
водіїв, які розвезуть улюблені продукти по магазинах, або в продавців і
покупців і навчаться рахувати гроші і робити покупки, а може навіть вони
будуть, як лікар Айболить лікувати тварин, або ще що-небудь цікаве друзі
придумають завтра. Адже у них багата фантазія! А пограти можна у
що завгодно!
З тих пір Толін
айпад спокійно лежить на поличці у його кімнаті і чекає свого часу. Толя в
курсі, що більш ніж півгодини на ньому грати не рекомендується. Хлопчик знає,
чому. А якщо хто ще не знає, він із задоволенням про це розповість.
У Толі тепер багато цікавих справ. Йому і дня не вистачає, щоб в
усі ігри переграти. Він відмінний фантазер і майстер з вигадування захоплюючих
і корисних занять!
ДІАГНОСТИЧНО-ТЕРАПЕВТИЧНА
КАЗКА “ПТАШЕНЯТА”
Перевірити
ставлення дитини-дошкільника до розлучення батьків, можна, розповівши їй казку
«Пташенята» . І справа тут не лише в тому до кого більш прихильна
дитина, а в ресурсі, який має малеча, щоб пережити травму.
У гніздечку на
дереві сплять пташки: тато, мама і маленьке пташеня. Раптом налетів
сильний вітер, гілка зламалася, і гніздечко впало вниз. Всі опинилися на землі.
Тато полетів і сів на одну гілку, мама сіла на іншу. Що робити пташеняті?
Уважно вислухайте
відповіді дитини.
Найчастіше діти
говорять так: “Пташеня теж летить і сідає на яку-небудь гілку”,
“Полетить до мами, тому що воно налякане”, “Полетить до тата, бо він
сильніший”, “Залишиться на землі, тому що він не вміє літати, але буде кликати
на допомогу, і тато (або мама) прилетить і забере його “.
Ознаками прихованої тривожності дитини є відповіді, подібні
наступним:“Пташеня не вміє літати, тому залишиться на землі”, “Спробує
летіти, але не зуміє”, “Помре від голоду (або від дощу, холоду і т. Д.”, “Про
нього всі забудуть, і хто-небудь на нього наступить”.
Як і будь-яку терапевтичну казку, її сюжет можна намалювати, програти чи обговорити.
Як і будь-яку терапевтичну казку, її сюжет можна намалювати, програти чи обговорити.
КАЗКА
ПРО ОБРАЗУ
Жив-був хлопчик
Петрик. Як всі хлопчики, він ходив до школи, а у вільний час грав у дворі з
друзями. Коли було тепло, хлопці грали в наздогонялки і хованки. А коли мороз
щипав за ніс, діти із задоволенням каталися з гірки на санчатах. І так
вони весело і приємно проводили час і дружили.
Так якось раз
трапилася з Петриком одна історія. У школі, де він навчався, оголосили
змагання. І на цьому змаганні головний приз повинен був дістатися
тому, хто швидше за всіх добіжить до фінішу. Всі хлопчики захотіли взяти участь
в змаганні. І Петро теж захотів. Кожен мріяв виграти головний приз. А
Петрик був просто впевнений, що головний приз дістанеться саме йому. Коли
почалося змагання, всі хлопчики стали на стартову лінію, а вчителька
фізкультури скомандувала: «На старт, увага, марш!»
Вона махнула
червоним прапорцем, і всі хлопці дружно побігли. Спочатку всі учасники
забігу бігли рівно, але потім то один хлопчик почав вириватися вперед, то інший. І
Петрик теж іноді біг попереду всіх. Але до фінішу він прийшов другим.Першим
прийшов його друг Коля, який і виграв головний приз.
Петі стало дуже
прикро. Він навіть заплакав від образи. Ось так:
«Аааа!» І раптом відчув, що хтось стоїть поруч з ним. Це було дуже маленька
істота, зростом з Петрикове коліно.
– Ти хто? – Запитав
Петро.
– Я – Ображайка, – відповіла істота.
– А звідки ти взялася? Щось я тебе раніше не бачив, – поцікавився Петрик.
– Ти й не міг мене раніше бачити. Я приходжу тільки до тих, хто образився, –пояснила Ображайка і зі співчуттям запитала: – Скажи, тобі прикро, що головний приз виграв не ти?
– Дуже прикро, – похмуро сказав Петрик.
– Ну ось! – Зраділа Ображайка. – Тому я до тебе і прийшла. І тепер я буду дружити з тобою. А ти будеш робити те, що я скажу. Добре?
– Добре, – відповів Петрик і запитав: – А що треба робити?
– По-перше, не дружи більше ні з ким. По-друге, відійди в сторону і надуйся. І по-третє, коли тебе покличуть грати, скажи: «Не хочу, не буду і ніколи до вас більше не прийду», – порадила Ображайка.
– Я – Ображайка, – відповіла істота.
– А звідки ти взялася? Щось я тебе раніше не бачив, – поцікавився Петрик.
– Ти й не міг мене раніше бачити. Я приходжу тільки до тих, хто образився, –пояснила Ображайка і зі співчуттям запитала: – Скажи, тобі прикро, що головний приз виграв не ти?
– Дуже прикро, – похмуро сказав Петрик.
– Ну ось! – Зраділа Ображайка. – Тому я до тебе і прийшла. І тепер я буду дружити з тобою. А ти будеш робити те, що я скажу. Добре?
– Добре, – відповів Петрик і запитав: – А що треба робити?
– По-перше, не дружи більше ні з ким. По-друге, відійди в сторону і надуйся. І по-третє, коли тебе покличуть грати, скажи: «Не хочу, не буду і ніколи до вас більше не прийду», – порадила Ображайка.
Петрик так і
зробив. Відійшов убік і надувся. Та тільки-но він відійшов в сторону,
як Ображайка стала більшою. Була хлопчику по коліно, а стала по пояс.
Коли Коля покликав Петрика пограти
разом, Ображайка зашепотіла: «Не хочу, не буду і ніколи до вас більше не
прийду» – і Петрик слухняно повторив за нею ці слова. Коля знизав плечима і
пішов, а Ображайка засміялася і виросла ще більшою. Тепер вона була зростом з
Петю.
Хлопчику стало
весело. Йому сподобалася ця гра. Коли до нього підійшов його друг Вітя і теж
покликав пограти разом, Петрик вже із задоволенням надувся, відвернувся і
сказав: «Не хочу, не буду і ніколи до вас більше не прийду». І ще тупнув
ногою. І подивився на Ображайку. Вона була вже на дві голови вищою за
нього.
І раптом Петрик
побачив обличчя Ображайки. Тепер воно зовсім не посміхалося, а виявилося дуже
непривітним і навіть злим. Відвернувся Петрик від
Ображайки і подивився в інший бік. І стало йому так сумно: його друзі
бігають, грають всі разом, а він тут з цією Ображайкою один! І так
йому захотілося до них, так захотілося! Закричав їм Петрик: «Почекайте, я з
вами!»
І побіг. Даремно Ображайка тягнула його до себе. З
кожним кроком Петрика вона ставала все слабшою і меншою. Петрик прибіг на
майданчик і став грати разом з друзями. А Ображайка зовсім зникла. І Петрик
про неї навіть не згадав.
Добре з друзями!
Добре з друзями!
Комментарии
Отправить комментарий