Тренінги та заняття
Заняття 1 клас
Конспект заняття
«Я – Школяр»
Мета: формувати у дітей усвідомлення що
потрібно навчатися; навчити дітей представляти себе; сприяти згуртуванню
учнівського колективу; розвивати навички групової взаємодії; створити позитивну
атмосферу взаємної довіри й поваги.
Обладнання: маркери, папір, сюжетні малюнки
Хід заняття
Привітання.
Вправа
«Їжачок»
Мета: познайомити учасників одне з одним і з
психологом, створити умови для працездатності групи.
Хід
вправи
Психолог. Ім’я людині
дають раз і на все життя. Воно допомагає іншим звертатися до вас, а вам – до
інших. Давайте пограємо в гру. Розкажіть, як повністю звучить ваше ім’я, чи
подобається воно вам, як звертаються до вас удома, як би ви хотіли, щоб
зверталися до вас у групі.
(Психолог бере іграшку та передає дітям по
колу.)
Вправа
«Правила нашої групи»
Мета: налаштування групи на продуктивну і
комфортну взаємодію.
Хід
вправи
Для того щоб ми могли
добре провести наше заняття нам потрібно встановити правила нашої групи. Я
пропоную такі правила:
1. Називати всіх на ім’я.
2. Бути доброзичливим.
3. Слухати уважно, нікого
не перебивати.
4. Не засмучуватись, коли
щось не вдається, а спробувати ще раз.
5. Брати участь у всіх
іграх і вправах.
Правила обговорюються,
й ухвалюються.
Під час обговорення
правил психолог має дати всіх охочим змогу висловитися, вислухати всі
пропозиції, обговорити їх.
Вправа
«Школа і дитсадочок»
Мета: розвиток уваги; діагностика мотивації
Учням роздаються
картки з малюнками, що характеризують шкільне життя та життя у дитячому
садочку. Учням пропонується обрати одну картинку і поділитися на дві групи –
«Дитсадок» та «Школа». Кожен учасник показує всім картинку і обґрунтовує
чому саме від обрав ту чи іншу групу.
Робота з казкою
Мета: навчити дітей правил поводження на уроці
Казка
про Ведмедика, який пройшов перший раз до школи
В одному чудовому лісі
разом із мамою і татом жив маленький Ведмедик. Він полюбляв бігати та гратися у
різні ігри. Одного разу мама сказала Ведмедику: «Ти став дорослим, тож тобі
потрібно вже навчатися. Я відведу тебе до школи».
Ведмедик чув від свого
друга Левеняти, що у лісі є школа, але ніколи там не був. Йому стало дуже
цікаво, тому він із радістю погодився йти до школи.
У школі була вчителька
– мудра Сова. Вона навчала дітей читати, писати, лічити, малювати. А скільки
тут було школярів: і Зайчик і Їжачок, і Жабеня, і Мишеня, і Білочка, і Вовчик,
і Лисичка та багато інших. Усі вони сиділи за партами, уважно слухали вчительку
і старанно виконували її завдання.
Ведмедика також
посадили за парту, дали зошит та олівці. Але йому ніяк не хотілося просто
сидіти і слухати те, що розповідала Сова. Удома він звик, що можна бігати й
гуляти, а тут потрібно сидіти, слухати і виконувати завдання! Ведмедику здалося
це занадто нудним. Він підвівся і без дозволу вчителя почав ходити по класу.
Підійшов до Зайчика і хотів з ним погратися, але Зайчик знав правила поводження
на уроці, тому не став гратися з ним. Ведмедик на нього образився і почав
підходити до інших звірят, але й вони відмовлялися з ним гратися, а вчителька
Сова зробила Ведмедику зауваження. Ведмедик повернувся на своє місце, сів на
стілець і почав гойдатися, аж раптом стілець затріщав і розвалився Ведмедик
впав на підлогу, звірята почали сміятися. А Сова знову насварила Ведмедика, але
дозволила сісти на інший стілець.
Настрій у Ведмедика
погіршився і він вирішив з’їсти щось смачненьке, щоб чимось себе заспокоїти.
Він дістав із портфеля горщик із медом, що поклала йому мама, і почав їсти
просто на уроці. Мед він брав лапою або ж просто вилизував його з горщика.
Після такого сніданку і сам Ведмедик, і парта і зошити були вимазані медом. А
вчителька знову почала сварити Ведмедика і пояснювати, що не можна так
поводитись на уроці.
Ведмедик вислухав
учительку і вирішив, що виправиться і буде також виконувати завдання і
відповідати на запитання вчительки Сови, як це роблять інші звірята.
Щойно Сова звернулася
до школярів і попросила їх розповісти про дерева, які ростуть у їхньому лісі,
як Ведмедик почав розповідати просто з місця і дуже голосно. Учителька знову
зробила йому зауваження, що потрібно підіймати руку і не кричати з місця, а
чекати, коли тебе запитають.
А тут уже і продзвенів
дзвінок з уроку. Сова покликала до себе Лисичку і Ведмедика і попросила:
«Лисичко, розкажи, будь ласка, Ведмедику правила поводження на уроці». І
Лисичка залюбки розповіла Ведмедику, як же потрібно поводитись учням на уроці.
Завдання
§ Як поводився ведмедик
на уроці?
§ Назвіть для Ведмедика
правила поводження на уроці.
§ А чи хтось із вас
іноді поводиться на уроці так, як це робив Ведмедик у казці?
Вправа
«Звірята»
Мета: згуртування групи активізація учасників,
розвиток уваги.
Учасники виходять на
середину кімнати. Ведучий дає команду: «Звірята, об’єднайтеся по троє!»
Учасники шукають собі пару.
Потім:
«Звірята, об’єднайтеся по п’ятеро!» (Учасники утворюють
п’ятірки). Числа називати не
послідовно. Ведучий повинен стежити за якістю виконання завдання.
Вправа
«Я-Школяр»
Мета: формування позитивного ставлення до навчання
Школа – це не тільки
місце, де ми отримуємо нові знання, але й місце, де знаходимо нових друзів.
Кожна людина пам’ятає свій перший день у школі.
Учні мають уявити
ситуації, коли до школи прийшли на екскурсію дошкільнята, аби дізнатися про
шкільне життя. Вони, відповідно до вже отриманих знань, розповісти про улюблені
предмети та довести необхідність вивчення всіх предметів.
Обговорення
§ Чому потрібно вчитись?
§ Для чого нам знання?
§ Що нам потрібно, аби
гарно навчатися?
§ Для чого в школі
перерви між уроками?
Гра
«Лисичка, де ти?»
Мета: розвиток відчуття один одного, створення
психологічно невимушеної атмосфери.
Діти стоять у коло,
обличчям до центра. Зайчик встає в цент кола й закриває очі. Ведучий (психолог)
ходить по середині кола й непомітно для дітей вибирає хто буде Лисичкою.
Зайчик кличе «Лисичка,
де ти?», а Лисичка відповідає «Я тут Зайчику!». Всі відкривають очі і Зайчик
має вгадати хто був в ролі Лисички.
Рефлексія заняття
Вправа
«Мій настрій»
Учні вибирають смайлик
із зображенням настрою і чіпляють його на дошку, та говорять, що їм сьогодні
сподобалось на занятті.
Тренинг 5 клас
Мета: сприяти
зниженню тривожності; підвищити емоційну стійкість та психологічну готовність
до навчання в 5 класі; згуртувати класний колектив; сформувати адекватну
самооцінку; формувати толерантну поведінку та навички взаємодії з іншими
людьми.
Учасники: учні
п’ятого класу.
Обладнання: роздатковий
матеріал, папір А4, газета, олівці, фломастери, скотч
Хід заняття
Учитель. Сьогодні ми з вами
вирушимо в подорож по 5 класу. Подорож у нас чарівна і транспорт теж. Ми
поїдемо на поїзді, але дорогою до нас будуть приєднуватися все нові і нові
вагони. Вагони не прості, а наповнені вашими кращими якостями, тими, які вам
знадобляться у 5 класі. І щоб приєднати новий вагончик, потрібно буде виконати
завдання, які будуть запропоновані на кожній станції.
Ну що, готові до
подорожі в 5 клас? Тоді вперед!
Перша станція
«Всезнайки»
Учитель. Ви знайомі одне з
одним давно, і усі ви вчитесь разом з першого класу. Вам запропоноване слово
«п’ятикласник» і вам потрібно напроти кожної літери записати якість, яка
характеризує вас як п’ятикласників. Зробіть це якомога швидше. Будьте
згуртованими і не сперечайтесь, вчіться слухати один одного (Додаток 1).
-
Ви молодці! А яка якість допомогла вам впоратися із завданням? (Дружелюбність)
-
До нашого поїзду приєднався перший вагончик «Дружба».
Друга станція «Руханка»
Пропоную вам виконати
вправу «Ті, хто…». Вам необхідно піднятися зі своїх місць і стати в рядочок та
виконувати ті дії, які я буду називати. Роблять крок вперед ті, хто любить
солодке; піднімають праву руку ті, у кого є кішка; присідають ті, кому
подобається грати у футбол; підніміть ліву руку ті, хто любить відпочивати на
природі; підстрибніть один раз ті у кого є собака; поверніться вправо ті, хто
любить слухати музику. А тепер візьміться за руки всі ті, хто вважає що ваш
клас найкращий.
-
На вашу думку, яка риса допомогла вам впоратися із завданням? (Кмітливість)
-
До нашого поїзду приєднується ще один вагончик – «Кмітливість».
-
І наступна зупинка допоможе нам дізнатися, наскільки ви розумні.
Третя станція «Ерудит»
1. Який
місяць року найкоротший? (Лютий)
2.
Назва якої птиці складається з 40 «а» (Сорока)
3. На
яке світло треба переходити дорогу? (На зелене)
4. На
що схожа половина яблука? (На іншу половину)
5.
Назва місяця, що походить від слова «квітнути». (Квітень)
6.За
ким весь час ганявся вовк із мультфільму «Ну, постривай!» (За зайцем)
7.Назвіть
президента України (Петро Порошенко)
8.Які
дві співачки від України здобули перемогу на Євробаченні? (Руслана, Джамала)
9.Як
розшифровується АТО? (антитерористична операція)
10.
Коли ми святкуємо День Незалежності? (24 серпня)
11.Хто
показує кожному його обличчя, бо не має власного?
12.Які
кольори у нашого прапора? (синьо-жовтий)
Учитель. Ви
молодці! Яка риса допомогла вам впоратися із завданням? (Допитливість). До
нашого поїзда приєднався вагончик «Допитливість».
Вправа-розминка «Австралійський
дощ»
Мета: забезпечити
психологічне розвантаження учасників тренінгу
Хід вправи:
Учасники
стають у коло. Вчитель запитує: «Чи знаєте ви, що таке австралійський
дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо який він. Зараз по колу ланцюжком
ви будете передавати мої рухи. Коли вони повернуться до мене, я передам
наступні. Будьте уважні».
-
В Австралії піднявся вітер (ведучий тре долоні).
-
Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
-
Дощ посилюється (плескання в долоні).
-
Починається справжня злива (плескання по стегнах).
-
А ось і град та справжня буря (тупіт ногами).
-
Але що це? Буря стихає (плескання по стегнах).
-
Дощ стихає (плескання в долоні).
-
Лише рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями)
-
Тихий шелест вітру (потирання долонь).
-
Ура! Сонце! (руки догори).
Четверта станція «Згуртування»
Учитель. Ось нова станція,
але перон на ній дуже маленький, а подихати повітрям хочуть усі.
На станції «Згуртування»
ваше завдання – розміститися на пероні всім класом. Поступово перон буде
зменшуватися. Головне, щоб ніхто з ваших друзів не випав.
(Пероном служать
склеєні скотчем газети, які вчитель поступово складає і зменшує перон)
Учитель. Ви молодці, а яка
якість допомогла вам впоратися із завданням? (Згуртованість). До нашого поїзда
приєднався ще один вагон – «Згуртованість».
П'ята станція «Зрозумій мене»
Учитель. Викликаються 3 учня до
дошки, Учні отримують завдання: без слів розіграти театралізовану виставу, а
глядачі повинні відгадати, що було у завданні. Всі дії потрібно виконувати
мовчки. Готові? Вперед.
- Учень
вихваляється своїми гарними оцінками;
- Учні добре
працюють на уроці;
- Учень
запізнився на урок.
- Учень просить
відпустити його додому.
Дуже добре, а яка якість
допомогла вам впоратися із завданням? (Взаєморозуміння).
Учитель. До нашого поїзда
приєднався ще один вагон – «Взаєморозуміння».
Рухаємось далі, і
нарешті ми доїхали до нашої останньої станції.
Шоста станція «Подяки»
Учитель. Упродовж чотирьох
років ви були як одна родина, і була у вас ваша класна мама, ваша перша
вчителька.
На знак подяки своєму
першому вчителеві я пропоную вам зробити плакат-побажання. Плакат незвичайний –
він у вигляді великого серця. Я вам зараз роздам маленькі сердечка, а ви на них
напишете свої побажання першій вчительці. Потім всі разом наклеїте на серце і подаруєте
їй на згадку про себе. І ось нарешті до нашого потяга приєднався останній
вагончик – «Подяки» (Додаток 2).
Учитель. Як бачите, під час
гри ви зуміли до нашого потяга приєднати вагончики «Кмітливість», «Дружба»,
«Допитливість», «Взаєморозуміння», «Згуртованість», «Подяки». Всі ці якості
знадобляться вам і надалі. Попереду у вас середня і старша школа, і ви
поступово будете приєднувати нові і нові вагончики з важливими рисами, які
будете в собі розвивати.
Додаток 1.
П
Я
Т
И----------------------------------------
К
Л
А
С
Н
И---------------------------------------
К
И---------------------------------------
Додаток 2
ДРУЖБА
ДОПИТЛИВІСТЬ
ЗГУРТОВАНІСТЬ
ДОПИТЛИВІСТЬ
ЗГУРТОВАНІСТЬ
ВЗАЄМОРОЗУМІННЯ
ВДЯЧНІСТЬ
МІНІ ТРЕНІНГ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ
КЛАСІВ.
1. Основна
частина.
1.Інформаційне повідомлення вчителя.
Професія педагога – професія творча. Чим вищою є креативність вчителя, тим більше шансів для розвитку творчого потенціалу в учнів. До речі, вчитель сьогодні має можливість не лише ознайомитися з природою та специфікою процесу креативності, а й підняти цей рівень у себе, навчитися розвивати креативність у своїх учнів.
Різноманітні численні дослідження вказують на необхідність вивчати щось нове для того, щоб збільшити свій творчий потенціал. «Якщо ви банкір, навчіться танцювати чечітку. Якщо ви няня, займіться курсом міфології.»
Психологи вважають, що іноді знайомий світ відокремлений від світу незнайомого майже умовним кордоном. Тому подолати цей кордон вдається лише тим, хто постійно розсуває його межі.
1.Інформаційне повідомлення вчителя.
Професія педагога – професія творча. Чим вищою є креативність вчителя, тим більше шансів для розвитку творчого потенціалу в учнів. До речі, вчитель сьогодні має можливість не лише ознайомитися з природою та специфікою процесу креативності, а й підняти цей рівень у себе, навчитися розвивати креативність у своїх учнів.
Різноманітні численні дослідження вказують на необхідність вивчати щось нове для того, щоб збільшити свій творчий потенціал. «Якщо ви банкір, навчіться танцювати чечітку. Якщо ви няня, займіться курсом міфології.»
Психологи вважають, що іноді знайомий світ відокремлений від світу незнайомого майже умовним кордоном. Тому подолати цей кордон вдається лише тим, хто постійно розсуває його межі.
Вправа
«Психологічна загадка»
Мета:
розвиток швидкості мислення, здатність знаходити і вміти переходити в нові
сфери памяті.
У
мене в руках апельсин, передаючи його в руки іншого учасника кожен повинен одним
словом дати йому визначення, переходячи в різні форми.
Апельсин
солодкий….
Рефлексія:
1.Що
ви відчували в ході виконання вправи?
Вправа
«Чарівний глечик»
Інструкція.
Колеги! Пропоную вам дістати по одному папірцю з чарівного глечика (вази,
мішечка), який підкаже, що на вас чекає сьогодні або що вам потрібно зробити
найближчим часом. Ці побажання чарівно впливають на настрій,
підбадьорюють, надають упевненості.(побажання можна змынювати на розсуд
тренера)
·
Тобі сьогодні особливо пощастить!
·
Життя готує тобі приємний сюрприз!
·
Усе складається для тебе найкращим чином!
·
Сьогодні твій день, щасти тобі!
·
Сьогодні Фортуна з тобою разом!
·
Пам’ятай: ти народилася, щоб бути щасливою!
·
Сьогодні очікуй прибутку!
·
Люби себе такою, якою ти є, — неповторною!
·
Потурбуйся про здоров’я свого тіла!
·
Зроби собі подарунок, ти на нього заслуговуєш!
·
Вищі сили оберігають тебе!
·
У тебе є все, щоб насолоджуватися життям!
·
Усе, що потрібно тобі, легко приходить до тебе!
·
Усі твої бажання та мрії реалізуються, повір у це!
·
Сьогодні з тобою спокій і радість!
·
Сьогодні щасливий день
Вправа
«Казковий вернісаж»
Мета:
активізувати образну пам’ять і творчу уяву, розвивати швидкість та гнучкість
думки, вміння міркувати нестереотипно.
Психолог. Усі ми родом із
дитинства. І завжди з любов’ю та ніжністю згадуємо казки, які чули вдома, в
дитячому садку, в школі. Адже казка — не просто найпопулярніший фольклорний
жанр, це чарівне джерело, що дає наснагу кожній творчій людині. Казка дарує
радість і дорослим, і дітям. Тому зараз ми виконаємо вправу «Казковий
вернісаж». Отже, розпочинаємо.
1.
В якій відомій казці сіра непривітна особистість здійснює підступний план
убивства двох осіб, і лише завдяки своєчасному втручанню громадськості все
закінчується добре?
(Червона
шапочка.)
2.
Назвіть казку, в якій різні за своїм соціальним статусом герої займали по черзі
помешкання, створене в незвичайному архітектурному стилі. І все було б добре,
якби до помешкання не повернувся його попередній власник зі своїм охоронцем. От
героям казки й довелося залишити незаконно зайняту територію.
(Рукавичка)
3.
Герой якої казки постійно виконує забаганки своєї норовливої дружини? Проте, як
би він не прагнув задовольнити амбіції супутниці, вона щоразу підвищує рівень
вимог. Зрештою, подружжя опиняється на початковому етапі задоволення власних
потреб.
(Про
Липку та зажерливу бабу.)
4.
В якій казці головна героїня постійно й нахабно обмовляла тих, хто їй робив
добро? А коли вона, щоб уникнути покарання, незаконно оволоділа чужим
помешканням,то різні впливові особи намагалися провести з нею роботу з
подолання її асоціальної поведінки. Вдалося це лише найменшому з усіх учасників
експерименту.
(Коза-дереза.)
5.
Назвіть казку, в якій ідеться про спортсмена, котрий вирушає на змагання з бігу
з перешкодами. Хитрість і витримка допомогли йому дуже близько підійти до
фінішу, проте фінал — трагічний. Проявивши занадто велику самовпевненість, він
гине. (Колобок.)
6.
Назвіть казку, в якій головна героїня могла перевтілюватися в різні образи
задля свого нареченого. Проте одного разу його нерозсудливість та
імпульсивність у поведінці призвели до довготривалої розлуки закоханих. Та,
долаючи різні перешкоди, вони все ж таки єднають свої долі
(Царівна-жаба.)
Учитель не повинен іти попереду, ведучи за собою дітей, не
повинен іти позаду, весь час підштовхуючи їх,— він повинен бути весь час поряд
і спільно вирішувати всі проблеми, що виникають у навчальному процесі. А щоб вирішувати всі
проблеми, необхідно самому досконало володіти тим матеріалом, якого ми навчаємо
учнів. Саме тому вчитель не повинен стояти на місці, а має весь час
вдосконалюватись.
Рефлексія
«Все в твоїх руках»
На
аркуші паперу кожен обводить свою ліву руку. Кожен палець – це певна позиція, з
приводу якої необхідно висловити свою думку.
Великий – для мене було
важливим і цікавим…
Вказівний – з цього питання я
отримав конкретну рекомендацію…
Середній
– мені було важко
(мені не сподобалось)…
Безіменний – моя оцінка
психологічної атмосфери…
Мізинець – для мене було
недостатньо…
Вправа “Звукова гімнастика ”
Робимо
глибокий вдих носом, а на видиху голосно й енергійно вимовляємо звук.
• А -
впливає благотворно на весь організм
• Є -
впливає на щитовидну залозу
• І -
впливає на мозок, очі, ніс, вуха
• О - впливає на
серце, легені;
• В - впливає на
органи, розташовані в області живота;
• Я - впливає на
роботу всього організму;
• М - впливає на
роботу всього організму;
• X - допомагає
очищенню організму;
• ХА - допомагає
підвищити настрій.
Притча
Високо
в темному небі, на одній величезній зоряній галявині жили - були зірки. Було їх
дуже багато, і всі зірки були дуже гарними. Вони світилися й іскрилися, а люди
на землі щоночі любувалися ними. Всі ці зірки були різних кольорів. Тут були
червоні зірки, і тим, хто народжувався під їхнім світлом, вони дарували
сміливість. Тут були сині зірки - вони дарували людям красу. Були на галявині й
жовті зірки - вони обдаровували людей розумом, а ще на галявині були зелені
зірки. І всі люди, хто народжувався під їхнім світлом зелених променів, ставали
дуже добрими.
І
от одного разу на зоряному небі щось спалахнуло! Всі зірки зібралися
подивитися, що ж відбулося. А це на небі з'явилася ще одна маленька зірочка.
Але була вона абсолютно... біла! Оглянулася зірочка навколо й навіть замружилася:
скільки прекрасних зірок навколо - прошептала вона. “А що ти даєш людям?”-
запитали її інші зірки. У відповідь вона задумалася....
- Я знаю, що серед
всіх присутніх немає таких зірок, які були б безбарвними. Я бажаю вам
«світитися» завжди й скрізь!
« Формування навичок ефективної взаємодії в
колективі»
Мета: познайомити
учасників між собою; розвивати уміння короткої само презентації;формувати
уміння працювати в колективі;сприяти формуванню позитивної самооцінки
ХІД ЗАНЯТТЯ
Вступ
(3хв)
Сьогодні
ми з вами зібрались на тренінгу, ! щоб краще пізнати один одного,
покращити настрій, та будувати відносини з колегами на основі
поваги і довіри.
Привітання
З
гарним настроєм хто прийшов – махніть рукою,
Хто
чує мене – кивніть головою,
Хто
бачить мене-прошу оком моргнути,
Хто
любить дітей-ті підводяться тихо,
Хто
найвеселіший-ви всім усміхніться.
Хто
ввічливий-сусідові злегка вклоніться
Вправа
– знайомство « Квітка моєї душі» ( 12хв)
Мета: познайомити учасників
один з одним, створити умови для ефективної співпраці.
Зміст
вправи: Тренер пропонує
першому учаснику, наприклад сидячому з права від нього, вибрати
квітку,(жовта, червона, синя), пояснити чому саме вибрали червону а не синю…
назвати своє повне ім’я та відповісти на питання, які розміщені на пелюстках.
1)
Я працюю в цій школі, тому що…
2)
Колектив ставиться до мене …
3)
Ціную в людині такі риси характеру…
4)
Мене дратує коли …
5)
Я сказала б про себе, що я…
6)
Моїм другом в колективі є…
Вправа
« Дізнайся про мене, що я…»(5хв)
Мета: активізація
учасників групи
Зміст
вправи: Група розсідається
по колу. Учням пояснюється, що зараз буде проводитися гра, з допомогою якої ви
зможете краще пізнати один одного. Називається особистісна якість або
описується ситуація і учасники, по відношенню до яких відноситься даний вислів,
виконують певну дію. Вони встають зі стільця, виконують цю дію і знову сідають
на місце. Наприклад: «Той, у кого є брат, повинен клацнути пальцями». Темп гри
повинен зростати. Варіанти висловлювань:
•
у кого є син - тричі моргніть;
•
той, хто сьогодні вранці з'їв смачний сніданок – погладьте себе по животику;
•
хто народився весною, нехай візьме за руку сусіда з права;
· хто народився зимою,
візьміть сусіда за руку з ліва;
•
хто любить котів - промурчіть;
•
у кого є донька, нехай скаже сусідові зліва, що це його не стосується;
•
хто п'є каву з цукром і молоком, загляньте собі під стілець;
•
хто любить вишивати, підніміть руки вгору;
•
у кого є захоплення - підстрибніть і назвіть його;
•
хто дуже любить свою роботу-вигукніть фразу «Я в захваті!»;
•
хто вважає що помилився з вибором професії, вигукніть: « Я заблукав»
•
хто любить компліменти-вигукніть «Так-так!»;
•
той, хто вміє вирощувати квіти- зробіть ривки руками
•
хто вважає, що гра триває досить довго, схрестіть руки на грудях і
голосно крикніть: «Досить!».
Вправа
«Скажи мені хто твій друг» (10 хв.)
Мета: виявлення
спільниїх інтересів
Зміст
вправи: "Безумовно,
у кожного з вас в групі вже з'явилася людина, яка чимось близька вам. Впродовж
5 хвилин ви повинні скласти "психологічний портрет" цієї
людини. Вказувати на ознаки, особливо на зовнішні, по яких можна
відразу впізнати конкретну людину, не можна. У
"портреті" повинно бути не менше 10-12 рис характеру, звичок,
особливостей, характеризуючих саме цю людину. Той, учей
який склав «портрет» виступає зі своєю інформацією перед групою,
а інші учасники намагаються вгадати, чий це портрет".
Вправа
«Асоціативний тест»( 5 хв.)
Мета: показати
учасникам, що необхідною умовою організаторських здібностей є досить гарна
реакція, вміння "не пасувати", боротися до кінця.
Зміст
вправи: Тренер зачитує
слова (іменники). Учасники повинні до кожного слова як можна швидше сказати
слово-асоціацію. Наприклад:
огірок
- помідор
дорога
- асфальт
школа
- парта
Той,
хто перший сказав слово-асоціацію, отримує від тренера жетон.
По
закінченні вправи з'ясовується, у кого з учасників більше всього жетонів. Він
оголошується "лідером".
Асоціативний
тест можна проводити в парах.
Вправа «До
побачення» (5 хв.)
Мета: Підведення
підсумків
Зміст
вправи: Учасники сидять
по колу. У вчителя в руках м'яч. "Закінчуючи роботу, висловимо один одному
побажання на завтрашній день. Воно повинне бути коротким. Ви кидаєте м'яч того,
кому хочете побажати, і одночасно говорите це побажання. Той, кому кинули
м'яч, у свою чергу, кидає його наступного, висловлюючи йому побажання на
завтрашній день. Будемо уважно стежити за тим, щоб м'яч побував у всіх, і
постараємося нікого не пропустити".
Притча
“Про добру сім’ю”
Шановні
колеги! Хочу вам розповісти чудову китайську притчу про добру сім’ю, в якій
більше 100 осіб жили разом мирно й дружно, без сварок і суперечок. Правитель
країни позаздрив їхній злагоді й спеціально приїхав дізнатись, у чому ж тут
секрет. Старійшина всього роду довго щось писав на папері, а потім віддав його
правителю. На аркуші було лише три слова: любов, терпіння, ПРОЩЕННЯ.
–
І це все?, - Здивувався правитель.
-
Так, - відповів старійшина, - але сто разів любов, сто разів терпіння, сто
разів прощення.
- А зараз висловіть
будь-ласка свої враження від почутого!
Дякую
за увагу!!!
Навчальний тренінг-знайомство:
«Роль особистості вчителя у формуванні
творчого працездатного учнівського колективу»
Мета: розвиток педагогічної
майстерності вчителя; підвищення професійної компетентності педагога;
підвищення результативності освіти, навчання, виховання, розвитку учнів.
Щоб дати учням іскорку знань, вчителю
необхідно увібрати в себе море світла
В.Сухомлинський
1.Вступ.
Організаційний момент.(3хв)
Діяльність
учителя як організатора учнівського колективу багатогранна, коло обов’язків
дуже широке, прикрощів і невдач набагато більше, ніж радощів і перемог. Але
водночас – це радість спілкування, це бажання бути потрібним кожному
своєму учневі й досягнення маленьких чи великих перемог у навчанні та
вихованні. Кожен намагається відшукати свої шляхи вирішення, здавалося б,
одних і тих же завдань. І чим вища майстерність вчителя, тим результативнішим є
процес навчання і виховання: менше конфліктів, більше доброти і взаєморозуміння
у відносинах між педагогом та його учнями.
Тема
нашого тренінгу: «Роль особистості вчителя у формуванні творчого працездатного
учнівського колективу». Гаслом нашої роботи будуть слова: «Почни з
себе!». Тільки навчившись працювати творчо, ми зможемо цього навчити дітей
Вправа
«Золота рибка» (5 хв.)
Мета: визначити
очікування та сподівання вчителів від роботи на семінарському занятті.
В
казках золота рибка завжди виконує бажання, і пропонує кожному учасникові
написати свої бажання на час семінару на стікері (не більше трьох), озвучити їх
та прикріпити стікери з написами в луски на малюнку. Можливі варіанти
очікувань:
- Отримати нову й
корисну інформацію з проблеми;
- Обмінятися досвідом
роботи;
- Перебувати в дружній
атмосфері.
2.Знайомство «Сенкан» (5 хв.)
Шановні вчителі, прошу
презентувати себе, використавши сенкан, структура якого має такий вигляд:
1
строфа – іменник, моє ім’я;
2
строфа – 2-3 прикметники, які мене характеризують;
3
строфа – 2-3 дієслова, які найкраще окреслюють та розкривають мою діяльність;
4
строфа – дієслово або фраза, яка найкраще передає моє власне ставлення до
самого себе;
5
строфа – синонім до іменника, мого імені.
3. Учительський
проект «Сучасний учитель»
З
учнями з 5-11 клас було проведено опитування, та складено проект, яким має бути
сучасний учитель . Посилаючись на особистий досвід, з’ясуймо наше бачення ролі
особистості учителя у формуванні творчого працездатного учнівського колективу.
Спробуймо створити вчительський проект «сучасний учитель». Працюватимемо у 4
групах. Отримавши фішку певного кольору, займаємо місце за столиком, на якому
розміщена картинка пори року. Зелена фішка-весна (моральні риси); Червона-літо
(професійна майстерність); Жовта-осінь( Вимогливість) Біла-зима(характер у
відношенні до учнів).
Обговорення.
Створення власного проекту. Порівняння з проектом учнів.
Сучасний учитель (вчительський проект-зразок)
1.
Любить дітей.
2.
Доброзичливий.
3.
Володіє елементами педагогічної майстерності.
4.
Комунікативний.
5.
Толерантний.
6.
Справедливий.
7.
Вимогливий.
8.
Ерудований.
9.
Мобільний.
10.
Поважає думку інших.
11.
Справжній друг і порадник.
12.
Порядний у всіх відношеннях.
-
А тепер порівняймо наш проект з учнівським (складений учнями 5 і 11
класів).
Висновок. Легко переконатися, що
учні передусім цінують моральні, гуманні риси педагога. Професійну майстерність
і вимогливість учителя вони поставили на ІІ місце.
Об’єднавши
ці два проекти, маємо шкільний проект «Яким має бути учитель у сучасній школі».
Хто
з учителів має ці риси характеру, близький до сучасного вчителя?, учні назвали
таких вчителів:
Серед
учнів з 6-11 клас було проведено анкету : « Вчитель очами учнів»,
яка дала змогу визначити ставлення вчителів до учнів, а саме стиль спілкування
на уроці.
Спілкування-дистанція. У цих педагогів в цілому може бути позитивне
ставлення до учнів, але організація діяльності ближча до авторитарного стилю,
що знижує загальний творчий рівень спільної з учнями роботи (пасивно-позитивне
ставлення плюс авторитарність в організації справи призводять до того, що в
групах може бути нібито прекрасна дисципліна, висока успішність, проте значні
прогалини у моральному вихованні учнів). Дистанція між педагогом і учнем
повинна бути, проте це не головний критерій стосунків.
Спілкування - дружба. Такий стиль спілкування можна розглядати як
передумову успішної спільної навчальної - виховній діяльності. Адже дружня
прихильність - важливий регулювальник спілкування. Це стимулятор розвитку і
плідності взаємин. Проте частенько молоді майстри перетворюють дружність
на панібратські стосунки з учнями, а це негативно позначається на усьому ході
учбовий - виховного процесу (нерідко на такий шлях початкуючого майстра штовхає
боязнь конфлікту з учнями, ускладнення взаємин). Дружність має бути педагогічно
доцільною, не суперечити загальній системі взаємин.
Стиль
спілкування не є вродженою якістю, а формується в процесі взаємодії і
змінюється, отже його можна коригувати й розвивати.
Вивчення педагогічного колективу за допомогою комплексних
методик.
Труднощі
у вчителя в школі найчастіше викликають зовнішні чинники. Вони залежать від
рівня його компетентності, а значить і від його освітньої та моральної
підготовленості до педагогічної роботи, його ставлення до обраної справи,
ступеня покликання та професійної придатності.
Можна
виділити три основних індикатори трудової мотивації персоналу. Це задоволеність
своєю працею, зацікавленість у кінцевих результатах своєї праці й прихильність
своєї організації. Від того наскільки ці складові трудової мотивації виражені в
даного працівника залежить його відношення до професійної праці, його робоча
поведінка.
З вчителями школи було проведено методику на визначення
рівня впевненості та задоволеності собою.
70% Ви живете у згоді з
собою, знаєте себе і можете собі довіряти. Володієте цінним умінням знаходити
вихід із складних ситуацій як особистого характеру, так і у взаємовідносинах із
людьми. Формулу вашого ставлення до себе і оточуючих можна визначити так:
«Задоволений собою, задоволений іншими». У вас нормальна, здорова самооцінка,
ви вмієте бути для себе підтримкою і джерелом сили і, що найголовніше, не за
рахунок інших.
30% Ви незадоволені собою,
мучать сумніви і незадоволеність: своїми здібностями, досягненнями в житті,
зовнішністю. Ви повинні намагатися більше часу приділяти собі, приймати
себе і життя таким, яке воноє та підтримувати у собі вогник творчої людини.
Одним
з найбільш ефективних засобів підвищення професійної компетентності вчителя є
самоосвітня діяльність. Професійна самоосвіта педагога – свідома діяльність з
удосконалення своєї особистості як фахівця: адаптування своїх індивідуальних
неповторних якостей до вимог педагогічної діяльності, постійне підвищення
професійної компетентності та неперервне вдосконалення якостей своєї
особистості було визначено за допомогою методики «Шляхи розвитку".
Тест
«Шляхи розвитку» показав, що 31% - хочуть знати себе, можуть
самовдосконалюватись, прагнуть до творчості. 69% - не хочуть, є певні
причини.
Щоб
визначити ставлення учнів до певного навчального предмету та вчителя, з учнями
з 5-11 клас було проведено анкету : « Оцінка успішності навчальної роботи
вчителя-предметника з точки зору учнів».
Анкета
складалася з 9 питань. Обробка отриманих результатів має такі дані.
1.Хто
з учителів на твій погляд справедливо ставить оцінки?
2. Домашні
завдання з яких предметів ви виконуєте охоче?
3.
На уроках яких вчителів тобі цікаво?
4.
Хто з учителів виявляє турботу, піклування на уроці
5.
Дадуть гарну пораду, стосовно шкільних проблем
6.
Вкажіть предмети,які тобі подобаються найбільше.
7.
Від кого з учителі ти отримуєш найбільш грунтовні знання?
8.
Хто з учителів в доступній формі викладає матеріал?
9.
Гуртки яких вчителів, тобі хотілося б відвідувати?
Щоб
зробити висновок і порівняльну характеристику , з вчителями було проведено
методику на вивчення орієнтованості педагога на навчально-дисциплінарну або
особистісну модель взаємодії з учнями.(Опитано20 вчителів)
Наприклад:
предмет українська мова, математика, географія викладають різні вчителі,
але до одного вчителя діти з охотою ідуть на уроки і сприймають
його матеріал в доступній формі а іншого вчителя з того самого
предмету не сприймають.
Результати
показали, що педагогічний колектив має діаметрально протилежні погляди на
модель взаємодії з учнями.
30%
- на особистісну модель взаємодії з учнями (спілкування)
70
% - на навчально-дисциплінарну модель взаємодії з учнями (дисципліна)
Але
щоб педагог міг створити умови для учнів, необхідні для їхнього самопізнання і
саморозвитку, він має бути орієнтований на особистісну модель взаємодії.
Знати, що хоче бачити учень.
Щоб
з’ясувати, чому саме, ми маємо не дружні взаємини в колективі та низькі
показники розвитку вчителя, як особистості було проведено методику на скільки
педагог задоволений своєю професією.
4.Підсумки
семінару-тренінгу. Вправа на завершення «Емоційний ланцюжок» (3 хв.)
Мета: систематизувати
інформацію, отриману на семінарі, закріпити позитивні результати
тренінгу.
Психолог
пропонує учасникам осмислити спільну роботу та прокоментувати, чи збулися їхні
очікування, визначені на початку семінару.
-
Покладіть ліву руку на плече сусіда і по черзі один за одним подякуйте сусідові
ліворуч за хорошу роботу, позитивні емоції, висловіть побажання.
Висновок. На сьогоднішньому
тренінгу ви краще усвідомили роль учителя у формуванні творчого працездатного
учнівського колективу, визначились з головними рисами сучасного учителя та
орієнтирами у повсякденній педагогічній праці. Бажаю вам самоствердитися на обраному
шляху.
При
опитуванні учнів стосовно вимог сучасного вчителя, учні більше схиляються до
таких рис: оптиміст, веселий, з почуттям гумору,вміння пожартувати на
уроці, спілкуватися на рівні- дорослого, а не дитини. Тобто, час змінює
не тільки підходи до розвитку в освіті, але й бачення дітей є сучасними. Дітям
важко працювати і мало поважають тих вчителів, які спрямовані на дисципліну і
знання. Більше віддають перевагу тим вчителям, які вміють трішки розрядити
обстановку на уроці, щось розповісти цікаве, відхилитися від теми, але в той же
час він повинен бути креативний сприймати жарти, майстер своєї справи.
Колектив
розгалужений , 50 на 50 готовий працювати разом в системі. Рівень конфліктності
між собою показав, що 88% педагогів мають середній рівень конфліктності, тобто
колектив твердо обстоює свою думку, не думаючи про те, як це позначиться на
вашій професійній кар’єрі, або приятельських взаєминах. І лише 12% педагогів,
миролюбиві, хитрі, уміло уникають суперечок перед колективом.
Комментарии
Отправить комментарий